INSPIRATIEBRON
Hoe een 11-jarige de wereld veroverde met een simpel idee
Begin 20ste eeuw ontdekte de 11-jarige Frank Epperson per toeval wat we we vandaag de dag allemaal kennen. Na een dag spelen liet hij een glas met limonade en een roerstokje op de veranda staan. Die nacht daalden de temperaturen, en de volgende ochtend vond hij het glas met bevroren limonade en het stokje erin. Nieuwsgierig als hij was, likte hij aan het ijs en besefte dat hij iets bijzonders had ontdekt, het waterijsje!
Deze toevallige ontdekking leidde uiteindelijk tot een wereldwijd fenomeen. Eerst deelde hij deze voornamelijk met vrienden en familie. Tijdens een feest van de brandweer, introduceerde hij zijn creatie aan een breder publiek, waar het enthousiast werd ontvangen.
Gestimuleerd door dit enthousiasme begon Epperson zijn ijsjes te verkopen in een pretpark in Californië. Aanvankelijk noemde hij zijn creatie de ‘Epsicle’, een samentrekking van zijn naam en ‘icicle’ (ijspegel). Op aandringen van zijn kinderen veranderde hij de naam later in ‘Popsicle’. In 1924 vroeg hij patent aan op zijn ‘bevroren lekkernij op een stokje’. Het bedrijf groeide gestaag en introduceerde in de jaren ’30 de tweestokjesvariant, zodat twee kinderen een ijsje konden delen voor slechts een nikkel. Tijdens de Grote Depressie werd dit een symbool van betaalbare traktaties. Tegenwoordig zijn er meer dan 30 variaties van de originele Popsicle, en worden er jaarlijks wereldwijd meer dan 2 miljard verkocht. De smaken variëren van klassiekers zoals kers en sinaasappel tot exotische varianten zoals mojito en avocado. Kers blijft echter de populairste smaak onder liefhebbers.
Onbevangen en nieuwsgierige manier van denken als inspiratiebron
De heerlijke onbevangen en nieuwsgierige manier van denken van kinderen, gecombineerd met het inspirerende verhaal van een 11-jarige uitvinder, triggerde bij mij iets. Het werd een van de belangrijkste inspiratiebronnen voor de oprichting van ConsultingKids en de workshops ‘Denken als een Kind voor Professionals’. Want hoe mooie als je deze manier van denken en de onbevangen denkkracht ook kan benutten voor organisatievraagstukken over verandering, samenwerking, leiderschap, beleidsuitdagingen, strategie& uitvoering?!
Leuk he!
Ps: op de foto zie je een oudere Frank Epperson met zijn kleindochter.